top of page

🌀 Sukella syvemmälle Corporaation arkeen 🌀

  • Raekallio Corp.
  • 4 päivää sitten
  • 2 min käytetty lukemiseen

Asetelma neljälle tanssijalle -teoksen ja Spiraalin harjoitukset alkoivat kuluneena keväänä. Kävimme moikkaamassa teoksen tanssijoita viimeisellä treeniviikolla, ja keskustelimme teosprosessistatanssija Mikko Makkosen kanssa:  


Miltä on tuntunut työskennellä nyt keväällä Asetelma neljälle tanssijalle -teoksen parissa? 

Olen todella fiiliksissä työskentelystä tanssijana teoksissa Asetelma neljälle tanssijalle sekä Spiraali. Jo tanssialan opintojeni aikana seurasin melko paneutuneesti Tommi Kitti Co:n taiteellista jatkumoa sekä esimerkiksi digitoin lukuisilta VHS-kaseteilta Tommin teoksia digiarkistoon. 

Asetelma neljälle tanssijalle on minulle katsojana ollut merkittävä kokemus niin livenä kuin ruudultakin. Onneksi ehdin nähdä teoksen livenä pariin otteeseen ja myös live-musiikilla ennen Tommin eläköitymistä. Nyt onkin mahtavaa päästä tulkitsemaan teosta itse mainion työryhmän kanssa.Teos on minulle monin tavoin lämmin, harkittu, kaunis sekä välitön ja eri elementeiltään älykkäästi kehkeytyvä. Teoksen sisäinen merkitysmaailma ja Tommin kanssa työskentelyyn liittyvä harjoittamisen kulttuuri aukesi uudella tapaa tuotannon alkamisen myötä. 

 

Kuvaile Tommin kanssa työskentelyä ja teoksien liikemateriaalia hiukan.

Tommin kanssa työskentely on hauskaa ja rentoa, mutta myös syvällistä ja analyyttistä. Tommin lämmin, pohtiva ja tekemisestä innostuva tapa olla tuo hyvää energiaa tanssisaliin. Treeneissä on rennon tarkka fiilis eikä työkulttuurissa oteta itseä tai toisia liian vakavasti. 

Teosten liikekieli tuntuu tanssijalle parhaillaan palkitsevalta ja orgaaniselta. Liike on niin huolellisesti 'sävellettyä' sekä monirytmisesti ja -suuntaisesti artikuloitua, että siitä voi löytää jatkuvasti lisää sävyjä ja mielekkyyttä. Minusta Tommin voisi katsoa olleen myös akrobaattisuutta hyödyntävässä liikkeellisessä ajattelussa edelläkävijä, mutta korostamatta minkäänlaista temppuisuuden itseisarvoa, vaan sitomalla hengittävästi kaikenlainen liike osaksi laajempaa kokonaisuutta, jossa ne dynaamisimmatkin momentit tapahtuvat parhaillaan pakottoman vapautuneesti. 


Mikä on ollut sinusta yllättävintä proggiksen osalta?

Olen henkilökohtaisesti positiivisesti yllättynyt siitä kuinka verrattain hyvin jazztossuilla tanssiminen on sujunut. Ennen tuotannon alkua en ollut vuosiin liikkunut tossut jalassa, mutta tuntuma on toistaiseksi ollut hyvä. Tossun käyttö on tainnut olla oleellinen osa Tommin teosten puvustuksia sekä tyylilajia, ja sillä on oma vaikutuksensa jalkaterien herkkyyteen, liikkeen kitkaan ja ketjutukseen sekä tasapainoihin, joista olin etukäteen hieman huolestunut, hehe! 

 
 
 

Comments


  • Facebook Black Round
  • Vimeo Black Round

© 2025 Raekallio Corp.

bottom of page