Elämän koulu on suunnattu aikuisyleisölle ja sen suositusikäräja on 13 vuotta.
Mikäli saavut esitykseen nuoren kanssa tai olet opettaja, joka haluaa tuoda oppilasryhmän esitykseen, voit tutustua teoksen yleisötyömateriaaliin: https://kansallisteatteri.fi/content/uploads/2022/02/YTYA_Elamankoulu_opemateriaali.pdf
Oppimateriaali on suunnattu yläkouluikäisille ja 2.asteen opiskelijoille. Tehtävät on laadittu siten, että niitä voi käyttää aihepiirin lähestymiseen ennen esitystä tai sen jälkeen.
Tehtävät ovat laatineet TAM, kuvataiteen ja draaman opettaja Heli Groschup Martinlaakson lukiosta ja FM, teatt.lis. Maissi Salmi yhdessä Kansallisteatterin teatterikuraattori Pirjo Virtasen kanssa.
Elämän koulu (2022)
-Valtteri Raekallion fyysistä mielenteatteria Antti Röngän romaanin pohjalta
ESITYKSET: 9.2-15.3.2022 Kaisaniemen ala-asteella
LIPUT: https://kansallisteatteri.fi/esitys/elaman-koulu/
”Vaikka kouluvuodet kiusaajineen ovat mennyttä elämää, häpeä kulkee kuin piru harteilla. Kiusaajien äänet eivät anna hetkeksikään unohtaa, miten huono, mitätön ja ruma Aaro on muiden silmissä.
On vaihtoehtona sulkea ovet ja paeta maailmaa tai mennä kohti pelkojaan ja paljastaa toiselle itsensä pohjiaan myöten.”
Elämän koulu -esitys on monitaiteellinen teos, joka pohjautuu Antti Röngän 2019 julkaistuun romaaniin Jalat ilmassa. Esitys ja romaani käsittelevät koulukiusaamista ja sen jälkiä, joita kiusattu kantaa pitkälle aikuisuuteen.
Esitys on yhteiskunnallisesti tärkeän aiheen ympärille rakentunut taiteilijalähtöinen teos, joka yhdistää ammattitanssijoita, ilmaisutaidon lukion opiskelijoita sekä muita taiteen ammattilaisia työskentelemään yhdessä ainutlaatuisen esityskokonaisuuden ympärille. Teos on Raekallio Corp.in ja Suomen Kansallisteatterin yhteistuotanto.
Nykytanssi- ja teatteriesityksen, konsertin ja kuunnelman välimaastoon sijoittuvassa immersiivisessä esityksessä nähdään ammattitanssijoita ja ilmaisutaidon lukion opiskelijoita sekä kuullaan Igor Stravinskyn Kevätuhrin 1. osan kahden nuoren pianistin soittamana. Kaisaniemen ala-asteella toteutettavan esityksen myötä koulurakennus muuttuu muistojen ja nykyhetken, lapsuuden ja aikuisuuden, toden ja esityksen monikerrokselliseksi labyrintiksi. Joukon, yksilön ja kiusaamisen dynamiikka avautuu niin uhrin kuin kiusaajan, osallistujan ja sivustakatsojankin näkökulmista. Esitys tuo näkyväksi ne jäljet ja muistot, joita nuo kokemukset mieleemme ja kehoomme jättävät, tarjoten mahdollisuuden niiden yhteiseen kohtaamiseen ja käsittelyyn.
Koulukiusaaminen jäljet voivat pahimmillaan olla pysyviä ja määrittää osaltaan ihmisen omakuvaa koko loppu elämän ajan. Elämän koulu on katsojalle mahdollisuus kohdata uudelleen omia lapsuuden muistoja ja kokemuksia sekä asettaa niitä esityksen avulla uuteen viitekehykseen ei ainoastaan yksityisinä, vaan yhteiskunnallisina ja jaettuina kokemuksina. Jokaisella meillä on roolimme elämän koulussa. Yhdessä, katsomalla rehellisesti menneeseen ja rohkeasti tulevaan, voimme yrittää muovata omasta roolistamme hieman armollisemman.
TAITEELLINEN TYÖRYHMÄ
Valtteri Raekallio, taiteellinen suunnittelu ja toteutus
Antti Rönkä, alkuperäisteksti
Esiintyjät, Kallion ilmaisutaidon lukion esityskurssi
Ukko Bergman, Ada Hagelin, Jade Hellstén, Erika Kemppainen, Marla van Kessel, Eino Lehtinen, Armi Mastomäki, Liisa Sipilä, Mailis Toivanen, Aada Uusitalo
Esiintyjät, Suomen kansallisoopperan balettioppilaitos
Rasmus Haavisto, Sofia Mokkila, Frida Stenvall, Anniina Suhonen
Mirva Mäkinen, esiintyjä ja lukiolaisten vastaava opettaja
Eero Vesterinen, esiintyjä
Liisa Smolander, pianisti
Mikael Loponen, pianisti
Iivari Aalto, pianisti (12.–13.3.2022)
Anssi Niemi, ääninäyttelijä (suomenkielinen versio)
Darren McStay, ääninäyttelijä (englanninkielinen versio)
Sanna June-Hyde, esitysohjeet
Teoksessa esitetty musiikki:
Igor Stravinsky: Kevätuhri, osa I, esitysoikeudet Fennica Gehrman Oy Ab
Jean Sibelius: Finlandia-hymni (Sibelius-lukion kamarikuoro, johtaa Reijo Aittakumpu) © Teosto
Aku Meriläinen, lavastaja
Lauri Lundahl, valosuunnittelija
Aki Päivärinne, äänisuunnittelija
Aleksi Koponen, kääntäjä
Taru Aho, tuotantoassistentti
Riikka Lakea, tuotantoassistentti
Sofia Suomalainen, tuotantoassistentti
Anni Honkanen, koreografin assistentti
Kaisla Koski, opetusharjoittelija
Salla Kurronen / Pragma Helsinki, avustava tuottaja
Tuotanto:
Raekallio Corp. / Pohjoinen liike ry, Kansallisteatteri
Pirjo Virtanen / Kansallisteatteri, yleisötyön johto
Heli Groschup ja Maissi Salmi / Martinlaakson lukio, yleisötyön materiaalit
Reidenssituki: Shawbrook, Irlanti
Kiitos:
Antti Rönkä, Inka & Hugo,Thomas Freundlich / Lumikinos Production Oy, perheet ja ystävät, Pohjoinen liike ry:n hallitus, Reijo Aittakumpu, Auri Ahola, Aino Koski, Antti Ahokoivu, Eliel Schreck. Johanna Paaso / Gummerus, Helsingin kaupungin työntekijät, Flowerescue, Sun Effects Oy, Miracle Sound Oy, Kansallisteatterin henkilöstö Mika Myllyahon ja Päivi Isosaaren johdolla, Kaisaniemen ala-asteen henkilöstö ja opiskelijat rehtori Susanna Kantasen johdolla
ESITYKSET
Kaisaniemen ala-asteella 9.2.-15.3.2022
Esitys on suunnattu aikuisille, eikä se sovellu lapsiyleisölle. (Suositusikäraja 13 v.)
Yleisö kävelee ja seisoo lyhyitä aikoja esityksessä.
Esitystilassa on hämärää.
KESTO
noin 1h
LIPUT: https://kansallisteatteri.fi/esitys/elaman-koulu/
Tanssiryhmä Raekallio Corp. palkittiin taiteen Suomi-palkinnolla vuonna 2019. Ryhmä on yhdeksän toimintavuotensa aikana tullut tunnetuksi suurimittakaavaisista paikkasidonnaisista ja immersiivisistä esityksisään, omaäänisistä näyttämöteoksistaan, palkituista tanssielokuvistaan sekä yhteistyöstä kotimaisten kirjailijoiden kanssa.Vuosittain ryhmän tuotannoissa työskentelee noin 30 henkilöä.
Raekallio Corp. toimii useiden taiteenlajien rajapinnoilla. Ryhmän viimeisimpiä teoksia ovat immersiiviset ja paikkasidonnaiset esitykset Uraanilamppu (2021), Kehys – Frame (2020), Yleisö (2018) ja Neuromaani (2016), näyttämöteokset Muistikuvia (2019) ja Oneiron (2018) sekä yhdessä Thomas Freundlichin kanssa toteutetut tanssielokuvat No Man’s Land (2020), Fram (2019) ja Cold Storage (2016).
Vuonna 2022 Valtteri Raekallio työskentelee Alfred Kordelinin säätiön apurahan turvin.